Hoe maak ik Engels interessant op een AOC VMBO (Agrarisch opleidingscentrum) in de grensstreek met Duitsland?
Daar waar de leerlingen hun nek verdraaien voor een passerende trekker! En waar leerlingen graag praktijkgericht en voornamelijk met groen bezig zijn!

 

Dit heb ik gedaan door goed te luisteren, te observeren, op mijn b*k te durven gaan, op te staan en verder te gaan.
Vanaf dag 1 wist ik dat mijn vak op deze school buiten de top 5 van leukste vakken zou vallen. Sterker nog: mijn vak zou in die hele top 10 – een uitzondering daar gelaten - nog niet eens voorkomen.

Go your gang en have fun! 

 

Het vak Engels leent zich uitstekend voor blended learning en zelfs om vakoverstijgend bezig te zijn. En is dus binnen deze blended leeromgeving gekoppeld met wat de leerlingen van een AOC het meest aanspreekt. GROEN! Hoewel het werken met ICT niet door iedere leerling wordt omarmt, vinden de meeste leerlingen het spelcomponent of interactieve leesmodules op een device erg leuk. Voeg hier wat educatieve kennis, opdrachten en enthousiasme aan toe en je bent al een heel eind.

Onze blended leeromgevingsproject is ontworpen door Audrey, Sandra en mijzelf. We zijn begonnen met het vastleggen van onze ideeën over een betekenis volle opdracht/ module (Geerts & Kralingen, 2013). in onze roadmap. Feedback heeft ervoor gezorgd dat we meer helderheid hebben geboden waar nodig en heeft ons in staat gesteld het basisontwerp te verbeteren. Verder hebben wij positief kritische en enthousiaste feedback mogen ontvangen.  Ons definitieve ontwerp hebben wij gevangen in het TPACK-model. Dit model gaf ons veel inzicht in zowel het vakinhoudelijke als in het pedagogische aspect en hoe we dit effectief konden koppelen aan technologie. Dit hebben wij vervolgens weer getoetst aan het conversational framework.

Onze blended leeromgeving 

  • Onze blended leeromgeving heeft een aantrekkelijke en overzichtelijke lay out, waarbij  het einddoel duidelijk is geformuleerd;
  • Heeft vakoverstijgende onderwerpen die de doelgroep aanspreekt;
  • nodigt uit om individueel en samenwerkend te leren;
  • Kent een “game” component, waarbij het leren niet als zodanig wordt ervaren en waarbij een competatief element kan worden ingesteld.
  • Ook kan er door de docent op afstand worden gemonitord wie wat doet en hoe succesvol dit is;
  • Wordt deze lessenserie aangeboden volgens het KED principe.
  • Biedt deze lessenserie materialen die alle 8 intelligenties volgens Gardner aanspreken:
  • Kortom wij hebben een leeromgeving gecreëerd die uitdaagt om te presteren op een hoger
    leerniveau waarbij een beroep wordt gedaan:
      a) zelfredzaamheid
      b) de vaardigheid om samen te kunnen werken 
      c) creativiteit en probleemoplossend denken
      d) op reflectie op jezelf,  reflectie op anderen, kortom de  21st century skills.
      e)  bestaande en nieuwe kennis welke getoetst wordt met een activerende online quiz van Kahoot en Quizlet.
     

Deze blended leeromgeving ( ook samengevat in een prezi) biedt:

  • Meer tijd voor (meer) differentiatie door beter inzicht in effectiviteit van het leerproces, waardoor beter onderwijs op maat kan worden geboden
  • Een hoger leerrendement
  • Ontwikkeling van 21st century skills.

 Wij zijn van mening dat het een zeer effectieve en inspirerende leeromgeving is geworden, maar horen graag uw mening!
 Ook benieuwd hoe dat eruit ziet! Klik op de GoGreen  toets

Reactie plaatsen

Reacties

Marco ten Brinke
7 jaar geleden

Dag Bianca,

Wat een leuke blog. Ik vind het mooi hoe jullie groen en Engels aan elkaar hebben weten te koppelen.

Je beschrijft' Hoewel het werken met ICT niet door iedere leerling wordt omarmt, vinden de meeste leerlingen het spelcomponent of interactieve leesmodules op een device erg leuk. Voeg hier wat educatieve kennis, opdrachten en enthousiasme aan toe en je bent al een heel eind.' Wat ik me dan af vraag; Wat is het leerrendement van het leuk vinden van het leerarrangement? Ik denk dat je hier bronnen bij moet gebruiken om je motivatie voor deze manier te onderbouwen. Overigens denk ik dat je gelijk hebt dat studenten van dit niveau profijt hebben van deze manier van lesgeven.

Wat ik ook mooi vind is hoe de 4 lessen zijn opgebouwd naar het uiteindelijke eindproduct. Jullie zorgen dat vakinhoud goed wordt geïntegreerd en dat creativiteit in les 3 wordt gestimuleerd. Leerlingen morgen zelf invulling geven aan de eindopdracht.

Knap werk!

Groet,
Marco

Eniko Nagy
7 jaar geleden

Beste Bianca,

Wat een leuke introductie van je blog! Ik werd meteen enthousiast! Leerlingen die hun nek verdraaien voor een passende trekker! Herkenbare momenten tijdens de lessen! Ik geef zelfs ook lessen voor vmbo-kader leerlingen. Ik ken goed het gedrag van kader leerlingen.

Je blog is compact, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Je hebt zelf een Prezi presentatie opgezet. Mooi hoor!
In je blog schrijf je: “Hoewel het werken met ICT niet door iedere leerling wordt omarmt, vinden de meeste leerlingen de spelcomponent of interactieve leesmodules op een device erg leuk. Voeg hier wat educatieve kennis, opdrachten en enthousiasme aan toe en je bent al een heel eind.” Ik ben met je eens. Spelletjes spelen vinden ze altijd leuk. Het is een passende werkvorm voor deze doelgroep.

Samen hebben jullie met Blended Learning een nieuwe mooi Go-Green-module gemaakt. Knap hoor! Een leuk, mooi en overzichtelijk website voor de leerlingen. Een website voor de kader leerlingen moet weinig tekst, veel afbeeldingen en veel filmpjes hebben. Het moet duidelijk, toegankelijk en motiverend zijn. Ik heb met plezier de website Go Green doorgenomen en werd zelf ook helemaal vrolijk van de frisse groene kleur van de website. Stopmotion is een leuk gereedschap voor een praktische opdracht. Ik ga zelf ook uitproberen.

De roadmap, de toetsplan en de TPACK hebben jullie goed uitgewerkt en de verantwoording is ook passend bij jullie lessenreeks. Informatie over de meervoudige intelligentie vond ik leerzaam, interessant en ook heel beeldend gepresenteerd.

Met het ontwerpen van een mooie blended leeromgeving zijn jullie geslaagd. Ik mis alleen het verslag over de uitvoering. Werkt het echt? Het is echt doeltreffend? Je zou iets meer over de ervaringen met jullie blended leeromgeving in je blog kunnen vertellen! Een aantal foto’s met de eindproducten van de leerlingen en een kort samenvatting over wat ging goed en wat ging minder goed.

De bronnen van Blended Learning gebruik je goed en de verwijzing naar bronnen is ook aanwezig. Ik heb nog wel een aantal fouten in de spelling ontdekt.

Wil je nog feedback voor iemand geven, sta ik open voor je suggesties. Hierbij de link naar mijn blog: http://blended.jouwweb.nl/.

Heel veel succes verder!


Met vriendelijke groet,

Eniko Nagy
Afstand student Natuurkunde